Здравейте, нов посетител!
09.24.2017 22:47:15
Семена по пощата

ЗАЯВКА

Знаете ли как да засаждате дървесни растения?
Да, и много успешно
Опитът беше, но неуспешен
Планирам да се науча
Аз съм против ваксинацията по принцип
Дърветата са засадени?

Моите настройки
Регистрационен формуляр
Карта на WEBSAD в Московския регион (388)
Карта на WEBSAD в региона Ленинград (92)
Поздравления за рождения ден
Правила за регистрация и участие
Често задавани въпроси - Често задавани въпроси (Често задавани въпроси)
Търсене в сайта

ЧЛЕН

За тези, които желаят да изпратят статия

Пътувания, експедиции, екскурзии

Дневникът на "алпинист катерач"

През юли 2004 г. нашите колеги Александра Меншова (Лемминг), Олга Бондарева (Лиляя) и Евгений Тарасов (Алпика) завладяха Тиен Шан. И ако променяме известната фраза "по-добре от планините могат да има само планини", нещо ще се окаже "по-добре от планините, може да има само поляни от тинтява" или камбани или ... Всеки има свои собствени страсти.

В този дневник има нещо, което толкова често липсва в истории за такива пътувания - детайли от ежедневието. И в края на краищата хората често се страхуват да пътуват точно защото не знаят къде да стигнат, къде да живеят, какво да ядат и т.н. Надяваме се, че този дневник ще ви помогне да станете по-смели!

**************

17/7/04
Пристигна в Бишкек по график, дълга опашка за проверка на паспортите, азиатската бавност е очевидна. Митническата инспекция като такава беше почти несъществуваща, Женя премине проверката с невъзмутим въздух, и ние действахме като прилични граждани.

Киргизстан ни посрещна с малко облачно време и липса на топлина, над планините висяха неприятелски облаци, но докато сме в Бишкек, никой не иска да мисли за лошите. Вечерята ни чакаше в топлата домашна атмосфера на старите приятели на Женя. От тази вечер започнах запознаването ми с ориенталската кухня. През нощта получихме двустаен апартамент в центъра на Бишкек.

18/7/04
Станете рано сутринта и пътувайте до гостоприемните ни домакини за ритуална закуска. Закуската по обем замени обяда ни, се запозна с националното лагманно ястие и изяде вкусни домашни самса. В дванайсет часа имахме среща в офиса на компанията, с която се съгласихме от Москва в интернет за колата. Не успяхме да осигурим колата на колата, но намерихме шофьор, който да ни заведе първо в Ала-Арка и след това да пътува с нас през района на Киргизстан. В 15:00 часа тръгнахме към националния резерват Ala-Archa, на територията на който има алпийски лагер под същото име. Тук възнамеряваме да се подготвим за аклиматизация, както и да започнем запознаване с местната флора.

Планините ни срещнаха с редки облаци, но в алпийския лагер ни беше казано, че дъждовете вече са работили вече 10 дни. В лагера има два хотела: един нов и стръмен, вторият, който остава още по-прост и по-евтин от времето на Съветския съюз, там спряхме. След като отхвърлиха нещата, решиха да се разхождат и облаците решиха да ни посрещнат с малко дъжд. По това нашите разходки в този ден приключиха.

19.07.04
Събуди се в 7:00, но тъй като прозорецът беше мрачен, спяха няколко часа. При приготвянето на закуска се установи, че бутилките, купени в Бишкек, не са отишли ​​на газовата ми горелка, трябваше да отида в мократа гора за дърва за огрев и да си приготвя закуска на клада. В продължение на около два часа времето се изчисти малко и решихме да се поразходим в посока планината Адегин. По пътя намериха кафене, в което се съгласиха на вечеря. Трябва да се отбележи, че Ала-Арка сега е национален парк, така че природата тук е запазена, макар и не в най-добрата форма, но по-добре от открито за бизнес в Киргизстан. Също така има и лятна резиденция на Аскар Акаев, настоящият президент на страната, така че всичко е наред с околностите. По протежение на пътя се срещат големи количества Tulipa Tianshanica, Aconite exelsum, Pulsatilla campanella, и Rhodiola semenovii и Dactylorhiza sp. Постепенно покрай заливите и в блатните низини. В началото на пътеката се срещат аконитните гъсталаци, след това пътеката се издига рязко и растителността се променя леко. По пътеката покрай залива се срещнаха Cortusa turkestanica и Aquilegia atrovinosa. За съжаление, скоро пътят беше блокиран от реката мостът беше измит от пролетно наводнение, решихме да заобиколим преградата по доста стръмен склон, но опитът ни беше прекъснат от повсеместния дъжд. В този ден не беше възможно да отидеш никъде другаде, затова открихме, че го няма.

Rhodiola semenovii Aquilegia atrovinosa Cortusa turkestanica

20.07.04
Станахме в 7 часа, времето изглежда започва да се утаява, решаваме да отидем по потока Ak-say, където можем да отидем. След няколко часа пак започна да дъжд и Лиоля, която не се чувстваше по-добре от местната храна и студ, реши да се върне, а Женя и аз продължихме по пътя си. За около 15 минути излезе отново слънцето и в далечината се появи красив водопад. Сред тревните склонове изобилствали Тролиус джубарикус, Primula algida, Papaver croceum. Някъде на надморска височина от 2600 метра се стига до рядка гора от хвойна, орлови нокти и върбови дървета, а на терена, по-интересен за нас от гледна точка на растителността.

Dryad_Thylacos

За нашата наслада нямаше ограничение, на всеки 10 метра открихме ботаническа рядкост, Женя пълзеше с камера, докато се опитвах да си спомня имената на растения, които видях като Thylacospermum caespitosum или Dryadanthe tetrandra, и събирам семената от харесваните екземпляри. Много бързо успя да открие Paraquilegia caespitosa, за съжаление тя вече е избледняла и семената все още не са узрели. Малко по-високо видях чудото на Тиен-Шан - Pyrethrum leontopodium, и един до друг Waldhemia tridactilis. До 17:30 часа ние се изкачихме на височина от 3300 м от височина 2160 м и стигнахме до паркинга на Рачек, откъдето катерачите започнат да се изкачват. На връщане отнеха 2,5 часа, бяха в алпийския от 20:00 часа. За съжаление вечерята, поръчана вчера, вече беше продадена, защото ние закъсняхме за един час, но Лелиа смело поискаше поне малко храна за нас, затова ядохме много вкусна смесица от ширпа и тестени изделия, приготвени в нея, беше много вкусна или бяхме толкова гладни.

07.21.04
Станахме в осем часа, докато ние се люлеехме и направихме закуска, вече беше на 10. Решихме да отидем там, където бяхме вчера, просто се опитайте да станете още по-високи. Здравното състояние е нормално за всички, така че гората е достигнала края на зоната след три часа. Ентусиазираните ооои и ах продължиха и днес, а дори и Лиля намерила добър парашуел.

Ligularia Gentiana
Allium Allium
Ligularia Rodiola

На ледниковата морена са открити невероятната красота на възглавниците на Thylacospermum caespitosum, Waldhemia tridactilis, Smelovskia calicina и Pyrethrum leontopodium и този път цъфтят Saussurea gnaphalodes, за които Жена каза вчера "Виж, няма разбиране". Над паркинга на Рачек открихме клиринг на Waldheimia tomentosa, както и елегантен изглед към ледника. Слязохме в лагера вече почти в тъмнината, а Лиляя, която беше останала зад нас в продължение на 20 минути, вече беше в пълна тъмнина. Решихме винаги да вземаме фенери за такива далечни изходи. При пристигането очаквахме вечеря от пържене с картофи, както и, че се грижехме за това сутрин.

07.22.04
Макар че те искаха да станат рано днес, но след вчерашния шедьовър нямаше никой. Излязоха от стаите едва в 9 часа, от мързел поръчаха закуска, ядоха, като бели хора в трапезарията - яйца.

Днес е решено да не се стига далеч никъде, така че ние отидохме нагоре по реката. Ала-Арка, Pulsatilla campanella glades, Trollius dzhungaricus, скоро се откриват и се откриват семената на Aquilegia atrovinosa и накрая се открива цъфтящият принц.

След разходка, ядене на ягоди и събиране на семена, в 16 часа се върнахме в алпийския лагер, където вече чакахме вечеря. В 18 часа, както се съгласи с шофьора, той дойде при нас в хотела.

За информация, по време на дните, прекарани в Ала-Арка, видях британците повече, отколкото по едно и също време по улиците на Москва. Както разбрахме, Киргизстан е много популярен в Англия и слухът за него се предава от уста на уста. След пристигането си в Бишкек, след като бяхме изминали и се подредихме, отидохме да потърсим интернет кафе, за да хвърлим снимки от флаш дискове на компактдиск. В първото кафене, в допълнение към интернет, не бяха предоставени услуги, във втория имахме повече късмет, отхвърлихме снимките, но не работихме с интернет, имаше проблеми с доставчика, но благодарим ви. Точно до интернет имаше кафене с храна, където се наслаждавахме и прекарахме китайската кухня. Късно вечерта, като се върнаха в апартамента, започнаха да събират пари за следващата част от пътуването.

07.23.04
Вдигане на 7:00 часа, бърза закуска и такси, в 8 часа на входа чакаме колата. След като закупихме продуктите, до 9:00 часа се качихме до офиса на фирмата, която ни организираше кола - микробус на Мерцедес или скоро "Бас", се съгласихме на всичко и тръгнахме по пътя. По пътя спряхме на пазара и купихме зеленчуци, дини и пъпеши. Все още е хубаво да пътувате в Азия. На улицата на улицата и не можем да чакаме да стигнем до планините възможно най-скоро, но тогава нашият полицай блокира пътя си и докато нашият водач се опитва да се съгласи с него, ние решаваме да отидем на обяд в крайпътното кафене. Както се оказва, минибусите са забранени да влизат в пропуск, който ни интересува, без специално разрешение и ние сме длъжни да платим 1000 саму (700 рубли) за транспортиране. Докато вечеряха, шофьорът се затичал и се опитал да преговаря, когато вече се предадохме и решихме да се върнем, полицейският полицай се съгласява на 600 души и отиваме по-далеч.

Пътят, по който се движим, свързва двата основни града на Киргизстан Бишкек и Ош, пътят е платен, взехме 70км от нашия микробус, но пътят си заслужава. Изкачваме тесния пролом до прохода Тизу-Ашу, над скалата се удря 3-километров тунел, над който се изписва: "Кусеин Кобал Атиданти тунел". След като го преминем, спираме за разузнаването на прохода. В началото изследвахме десния склон от пътя, обрасъл с гъсталаци от Гераниум и цъфтящ Тролиус джубарикус, само тук, за разлика от Ала-Арчи, все още цъфти. Но скоро прекъсването ни беше прекъснато от дъжд.

Geranium_sp Trollius примула Coridalis

примула

Половин час по-късно дъждът свърши и се скитахме по мокрия склон на отсрещния склон, защото растителността там беше малко по-ниска и това остави шансовете да остане суха. На върха почти под прохода открихме Corydalis gortschakovii, срещнахме цъфтежа Primula algida и Primula turkestanica.

Вече отчаяно, за да намеря нещо по-ценно, забелязвам по-горе на скалите на Paraquilegia grandiflora в цветя, а вече на слизане под краката откриваме Waldheimia tomentosa.

Още веднъж дъждът пада и слизаме в долината на Сусуамир. Около седем години започваме да търсим място за пренощуване, скоро се намира на живописния бряг на реката, дърветата наистина отсъстват, но всички банки са обрасли с Aconite. На вечеря събрахме гъби, така че паркингът, можем да кажем, е бил успешен. Вероятно през нощта, скоро след като легнахме, избухна добра буря. Добре свършената палатка - всички стояха.

24/7/04
Ранното израстване към нас всеки път е все по-рядко, стана в 10 часа, бавно приготвена закуска, събра лагера и в 12 часа наляво в посока на прохода Омет. Бяхме посрещнати от силен вятър и куп облаци. Първо решихме да отидем до най-близкото плато, дъждовните дъждове не ни изплашиха и отидохме на горния етаж.

Allium_sp Ranunculus_sp Viola_sp Papaver_sp

В началото на пътя се срещнахме с жълта полянка, три декоративни вида, един храст бе почти изпъстрен. Това плато обикновено характеризира присъствието на два основни цвята - жълто и малко синьо, последното представлявано от вещицата Тиен Шан. Още на възхода хванахме истински дъжд, който се превърна на платото в мокър сняг. На върха са открити гъсталаци от ниски лалета, растящи в плитки камъчета. След като се скитахме около платото в дъжд и сняг, не открихме нищо особено и доста замръзнало, слизаме в колата. След прекратяването на валежите ние бързо решаваме да отидем до най-близките скали, образувани от малък пролом, там, на левия склон, се очаква в голям брой от чудото на Тиен-Шан - Pyrethrum leontopodium, поради което някои части от скалите сякаш блестят със снежни шапки. На противоположния склон на дефилето не се появиха нови видове растения, но се донесе още един облак от дъжд, а при подходите към колата дъждът завърши и наблюдавахме двойна дъга. Станахме за нощта почти при прохода Алабел, температурата през нощта беше около 7 градуса.

25/07/04
Ставайки рано сутрин и с бърза закуска, стигаме до прохода Алабел. Нашият шофьор Вагиф решава да ни кара навън по склона до колата.

Най-близките склонове са съставени от няколко скали, варовик и вулканични отлагания се срещат н